zondag 10 augustus 2014

Slavonija, Bosna & Centralna Hrvatska



Na m'n fietstrektocht door Slovenië ontstond het plan om de hele Balkan al fietsend te verkennen. Elk jaar een stukje erbij. Dit jaar staat Bosnië en de binnenlanden van Kroatië op het menu. Ik zal starten bij de Kroatisch-Sloveense grens, vanaf de Sloveense kant vanuit het stadje (dorp) Lendava.

Lendava met haar termen, Kamp Lipa, de oude burcht. Het is een vertrouwde plek vanwaar ik mijn fietstocht begin. Het is druk met bezoekers op Kamp Lipa, het weer is ook nog eens drukkend benauwd. Als ik mijn tent opzet ontstaat een eerste tegenslag, mijn tentstok boort zich door het lusje waar ze in moet blijven zitten, maar ja de tent staat. Morgen maar kijken of ik het kan repareren, en daarna ook nog solutie zoeken, de mijne is verdampt.

Mijn tent staat naast die van landgenoten. Even kletsen, ze blijken net zo enthousiast over het kampeerterrein als ik (en mijn kinderen die er nu niet bij zijn). Ik blijk de eerste Nederlander die ze hier zien. Gelukkig laten de meeste vakantiegangers dit plekje links liggen, waarschijnlijk om de eigenheid ervan te bewaren voor de huidige, terugkerende bezoekers.

Tijd om even genieten van mijn eerste avond in Slovenië, even naar de Konoba voor een veliko pivo. Hier mijmer ik over mijn te maken reis. Hopelijk is m'n conditie nog wat beter dan voor mijn vorige trektocht, toen ik bij sommige hellingen moest afstappen. De afgelopen drie weken heb ik niet gefietst maar in de maanden daarvoor heb ik mijn conditie opgebouwd met lange trainingen en wedstrijden. Die laatste gingen steeds beter. In één van mijn laatste, Keerbergen, haalde ik zelfs dezelfde uitslag als de voorlaatste keer dat ik daar reed, 20 jaar geleden. En ja, conditie hoeft niet maar hoe beter die is, hoe ontspanner het fietsen gaat en hoe flexibeler ik kan zijn. Ik kan de rustigere (= steilere, langere, onverharde) wegen nemen. Meer genieten dus.
Het lege pivoglas zegt dat het tijd is om de slaapzak op te zoeken.