dinsdag 2 augustus 2016

Langs de Bosna & Vranduk



De Bosna rivier, ik ben eerder al langs een ander deel ervan gefietst, ten noorden van Doboj. Deze keer fiets ik vanaf Doboj richting het zuiden.
Het weer klaart op, de weergoden houden zich niet aan het weerbericht van afgelopen week. Vanaf vandaag wordt het elke dag beter.
Na een stukje drukke weg tot Doboj steek ik de rivier over. Heerlijk ontspannen fiets ik tot de eerste koffiestop, in Maglaj. Hier zie ik ook een oude burcht boven op een heuvel langs de Bosna. Gisteren was het geen weer om de burcht van Tešanj te bezoeken. Deze krijg ik er voor terug.
Op naar Vranduk in een nog koele 30 graden. Lekker fietsen over de doorgaande weg van Sarajevo naar de rest van de wereld. Auto's scheuren rakelings langs me heen, ook die uit de tegengestelde richting. Af en toe probeert er één om de geluidsbarrière te doorbreken. Dat het fietsen soms minder interessant zou zijn had ik verwacht, ik heb het ervoor over om Vranduk eens te zien.
De oude burcht is lekker knus. De route ernaar toe weer erg mooi. De laatste paar honderd meters probeer ik mijn fiets tegen het steile pad omhoog te duwen. Een vrouw die de was ophangt ziet dat het me niet lukt en komt aangerend om mee te duwen. Een Nederlandse fietser in Vranduk, een hele bezienswaardigheid.
... over Vranduk

Vranduk, een citadel met bovenop een ommuurd fort met toren, werd ook wel de "Poort van Bosnië" genoemd. De stad lag aan een strategisch belangrijke weg en de naam zou ook afgeleid zijn van het woord 'branduk', verdedigen.

Vranduk was één van de koninklijke residenties waar o.a. de Bosnische koningen Stjepan Ostoja, Tvrtko II Tvrtkovic en Stjepan Tomaš en ook prins Radivoj hun zetel zouden hebben gehad.

Deze functie behield de stad tot aan de opkomst van het Ottomaanse rijk, dat in 1463 Vranduk veroverde.

Vranduk, de oude stad en het middeleeuwse fort zijn in 2005 tot nationaal monument van Bosnië en Hercegovina verklaard.

Even later fiets ik naar Zenica. Zie even verderop mooie stroomversnellingen in de Bosna. Mensen zijn naar de overkant geklauterd om te pieknieken. Nog even klimmen naar Bila om te kamperen. Daarbij kom ik door Vitez met de meest wanstaltige koopboulevard die ik ooit gezien heb.
Maar ik ben in Vranduk geweest.