maandag 1 augustus 2016

Bosnië in de regen



Zoals verwacht is vannacht het onweer en de regen begonnen. Volgens de weersverwachting duurt dit tot donderdagnacht met het hoogtepunt op woensdag. Hhm fietsen en wildkamperen in de nattigheid, een tent die niet meer goed op te zetten is met een gebroken tentstok. Eerst maar een noodoplossing voor de tent zoeken.
Na het herstel van de tentstok breekt deze telkens verder. De noodoplossing die ik ga toepassen is werkelijk briljant: De tent met twee in plaats drie tentstokken opzetten.
Om 10 uur heb ik voldoende moed (en hoop) verzameld om weg te fietsen. In de miezerregen vertrek ik.
Bosnisch polderlandschap, dijken en lintbebouwing. Even later kom ik een man tegen die z'n koe(!) uitlaat met de fiets.
Ik slinger over smalle wegen langs verspreide boerenhuisjes.
Nog wat later draai ik van de vlakte de heuvels in, richting Prnjavor. De miezer verandert in regen. Ik fiets door glooiend, soms steil, heuvellandschap. Ontspannend (soms inspannend) geniet ik van de uitzichten.
Bij Prnjavor heeft de regen plaatsgemaakt voor onophoudelijk plenzen. Ik schuil bij een meubelmakerij. Meteen tijd om wat te eten.
Na Prnjavor vervolg ik mijn rit richting Stanari. Ik zal daar de route kruisen die ik twee jaren terug reed. De oude brug waar ik toen over fietste is aan vervanging toe. Ik mag over een onverhard pad met kuilen, plassen en wasbord.
Voor Stanari zet ik koers richting Tešanj, het einddoel van vandaag. Na een paar kilometer wordt de weg onverhard. De plensregen laat het zand opspatten tot achter m'n oren. Ik keer om, terug naar Stanari om vanaf daar (na de koffie) richting Doboj te fietsen. Ik fiets dan een stuk van één van m'n oude routes maar dan in omgekeerde richting.
Bij Stanovi besluit ik om een einde te maken deze dagrit. Ik neem mijn intrek in 'n kamer in Motel Olivers. Mijn tent is doorweekt net als, zoals ik even later zal ontdekken, de inhoud van m'n waterdichte fietstassen. Ik spuit m'n fiets, die van boven tot onder onder het zand zit, schoon met de tuinslang, hang m'n natte spullen in de garage.
Een dag lang puur genieten, om nooit te vergeten.