woensdag 25 april 2018

Knossos



Op de nog vroege ochtend vervolg ik de kustweg van gisteren naar Iraklion. Via het vliegveld, waar ik zie dat mijn fietsdoos nog steeds op de ' verstopplek' ligt, ga ik op Knossos aan.
Door de ochtendspits van de stad bereik ik voorbij het universiteitsziekenhuis het Minoïsche paleis.
Behalve ik is ook de gehele toeristische bevolking daarin geslaagd, zij het met de bus van de reisorganisatie.
In Knossos zie ik net als in Festos een rechthoekig vormgegeven theater. Opvallend zijn de roodgeverfde zuilen evenals de 'reconstructies'.
Het paleis heeft een veelvoud aan kamers met artefacten, de plattegrond is nog te zien aan de restanten van de muren. De meeste artefacten bevinden zich echter in het archeologisch museum in Iraklion.
Als de drukte me teveel wordt, fiets ik weg, terug naar de stad. Eerst langs de Venetiaanse wallen en wat later via de nauwe straatjes van de binnenstad naar het archeologisch museum.
De rijke Minoïsche geschiedenis, dit volk van Kreta was ooit het meest invloedrijke in dit deel van de Middellandse zee, is terug te zien in de overvloed van voorwerpen uit die tijd.


Mijn fietstocht over Kreta eindigt bij So Young Bed Station. Een gloednieuw hostel in de binnenstad van Iraklion dat sinds vorige week open is en waarvan sommige kamers nog worden ingericht.