woensdag 21 mei 1997

Palermo & Sferracavallo



Dinsdag 20 mei
We bezoeken Palermo en kopen de bootkaarten, we kiezen voor de eerste klas, later zal dat een goede keuze blijken te zijn. Door Palermo maken we een wandeltocht, mooie gebouwen, kleine steegjes, marktjes enz. maar helaas ook veel verkeer en op sommige plaatsen is het flink vervallen en vies. Na een tijdje komen we terecht in de botanische tuin van Palermo, het is er een oase van rust. De palmbomen wuiven en een paar bomen hebben imposante luchtwortels, we maken foto's rusten uit en gaan met de bus weer terug naar het kampeerterrein.

Woensdag 21 mei
De volgende warme dag luieren we wat, 's avonds bel ik mijn vader om te zeggen hoe laat hij ons ongeveer kan komen halen van Zaventem. Hij vertelt dat mijn moeder sinds vrijdag in het ziekenhuis ligt, ik schrik maar weet dat de vakantie bijna om is zodat ik haar snel kan opzoeken.
De Italiaanse meneer die we kennen uit Milazzo (die met de VW bus) zien we weer terug en is ook deze keer behulpzaam wanneer we erachter komen dat onze telefoonkaart op is en we geen nieuwe meer kunnen kopen. Hij leent ons zijn telefoonkaarten en ik kan mijn vader nog een keer bellen om te vragen hoe het thuis gaat. Iets geruster kan ik deze fietsvakantie afronden.

Na een toch wel goede nacht gaan we 's ochtends het dorp in voor een kop cappuccino met een medekampeerder, een fietsende Hollander. Het is Pinksteren en er is feest in het dorp, er wordt gezongen en na de vraag of we Engels verstaan krijgen we in vloeiend Italiaans een verhaal over Sferracavallo door de Italiaanse schooljeugd. De beheerder van het kampeerterrein ziet ons zitten op het terras als hij zelf een kopje café gaat drinken en trakteert ons op een cappuccino.