zondag 18 december 2011

De bergen in



Op pad naar de dam van Clanwilliam. Het belooft vandaag een warme dag te worden zonder verversingsposten. Leipoldtville en Graafwater zijn kleine dorpjes en zondag is daar rustdag.

De rit begint met meteen een forse klim direct na Vensterklip. Als bonus krijg ik een mooie terugblik op de verloren vlei. In de afdaling durf ik mijn fiets nu wel te laten lopen zonder angst voor vorkbreuk lekker de teller boven de 70 laten komen.
Het blijkt een heerlijke fietsdag te worden. Eindelijk eens verkeersarme wegen, of gewoon zondag? Ik kan volop van de omgeving te genieten. En even later van een gruwelijk zware helling als ik van Graafwater naar Clanwilliam rij. De temperatuur is om 11 uur al 45°C, maar ook hier werkt de windchill. In de afdaling naar Clanwilliam zakt de gevoelstemperatuur tot 36°C, brr... ik fiets met kippe(n)vel.
In de afdaling laat ik mijn fiets weer lopen. Als ik boven de 80 kom en windvlagen van zij krijg vind ik het wat te eng worden. Zouden mijn remmen deze snelheid, met bepakking, aankunnen?
Eenmaal beneden stuur ik mijn fiets eerst naar Clanwilliam om mijn voorraden aan te vullen. Ik besluit meteen maar om hier te blijven.
Doodop van deze rit (van slechts 72 km) maak ik mijn kamp aan het stuwmeer, de Clanwilliam Dam.