woensdag 14 december 2011

Kust en duinen



De tocht begint met regenbuien en stormachtige wind. Ik twijfel, toch eerst de Kaap rond, meteen de dichtstbijzijnde B&B of toch naar Langebaan?
Terwijl ik mijn fiets uit de doos haal en in elkaar zet komen zwarte wolken opzetten. Pas na twaalven kan ik vertrekken, na vertraging moest ik ook eerst schuilen voor hoosbuien. Dat doe ik bij de benzinepomp op het vliegveld waar ik meteen m'n banden kan oppompen.
Ik besluit om toch richting Langebaan te fietsen en gaandeweg te zien hoe het gaat. Eerst maar naar het noorden, door Elsiesrivier, en dan afbuigen naar de kust om de drukte van de stad te omzeilen. Het parkje in Elsiesrivier is een mooie gelegenheid om te stoppen voor m'n middageten. Na Elsiesrivier vervolg ik mij eerste rit verder noordwaarts, langs Tijgerberg, waarna ik richting de kust fiets.
Van het omzeilen van de drukte blijkt niets terecht te komen. De stad is opgerukt en heeft Bloubergstrand opgeslokt sinds de laatste keer dat ik er naar toe reed, maar dat was dan ook in 1988.

Na Blouberg is de drukte voorbij. Met de Tafelberg in de rug en links de Atlantische oceaan met Robbeneiland stuur ik richting Melkbosstrand, een lekker kustdorpje.

Ik verken het dorp, doe mijn inkopen en zoek een boekhandel. Bij de boekwinkel blijf ik gezellig kletsen en ik koop een wegenkaart voor mijn tocht. Mijn fiets wordt bestudeerd door één van de mannen bij de winkel, als hij hoort dat ik de Noordkaap wil rond fietsen reageert hij met: "jij doet wat iedereen wil maar niemand durft".
De man van de boekenwinkel blijkt ook nog een kampeerterrein net voorbij het dorp te weten. Hier, bij die Ou Skip, eindigt mijn rit van vandaag en zet ik mijn tent op.