dinsdag 3 januari 2012

Chappies



Deze ochtend neem ik eerst de tijd om de tent schoon te maken en in te pakken, waarschijnlijk voor de laatste keer deze tocht. Daarna is het tijd voor de pinguïns, en ja ze zijn er nog hoor. De pinguïns leven hier langs de kust in hun eigen natuurreservaat op 't strand tussen de Boulders, gigantische gladde keien.

In het bezoekerscentrum is van alles te leren en ontdekken over de pinguïnkolonie. Tijdens de wandeling over de houten kan ik de pinguïns bekijken. Ook het strand waar ze wonen is toegankelijk voor bezoekers. Hiervan heb ik nog een foto van Ilse die tussen de boulders en de pinguïns loopt.
Tegen het eind van de ochtend neem ik een duik in de zee. Na een afscheid van de Swarts ga ik op pad, nadat ik van Graham nog advies heb gekregen over de te rijden route.
De route begint met een klim naar Noordhoek (ja alweer). Na Noordhoek volgt Chapmans Peak. Van deze kant is de klim geweldig mooi, mooier dan - althans in mijn herinnnering - van de andere kant.
Na Chapmans Peak fiets ik over Suikerbossie, wat juist een vervelende klim is van deze kant af. Dan zie ik Kampsbaai, een nostalgies gevoel maakt zich van mijn meester.
Ik fiets via Kloofnekweg omhoog, eerst naar Stan's Halt, wat geen jeugdherberg meer blijkt te zijn maar een chique drink- en eetgelegenheid, dan verder omhoog naar de Tafelberg. Daar zie een wolk bovenop liggen en het is er bovendien nog druk ook. Omdraaien maar en een andere dag terugkomen.
In Fresnaye zoek ik Collin's vader op. Na wat kletsen ga ik op zoek naar een kamer. Ik fiets lekker over de boulevard van Seepunt totdat ik, in Groenpunt, na een korte maar intensieve rit van 57 kilometer, besluit bij het Dolphin Inn Guesthouse. Hier vanaf de boulevard voor het guesthouse kijk ik uit over de oceaan en volg met mijn ogen de kustlijn waar ik mijn fietstocht ben begonnen. 1487 Mooie kilometers zitten erop, een paar dagen in Kaapstad blijven over voordat ik naar huis vlieg (althans het vliegtuig met mij erin).