woensdag 17 juli 2013

Ooievaarroute



Lekker vroeg wordt ik deze ochtend wakker, rond half 6. De tent is nog nat, net als de gewassen fietskleren. Eerst maar op 't gemak ontbijten en daarna rustig gaan inpakken. Een uur later zijn m'n spullen nog steeds niet droog, dan moeten ze maar nat mee.

Eenmaal op pad zoek ik het fietspad langs de Drava. Bij mijn zoektocht rij ik verkeerd en kom helaas op 'n drukke weg uit. Afsnijden maar door het park, onverhard met kuilen en wasbord maar wel lekker rustig. Net buiten Maribor krijg ik meteen de steilste klim van de dag voor m'n kiezen. De benen zijn nog pap van de afgelopen twee dagen.
Wanneer ik uiteindelijk boven ben vervolg ik m'n route, uitgestippeld over de kleinere wegen. Later blijkt die over het hoogste punt van de omgeving te gaan, pff. Weer met papbenen naar boven. In Cerkenvenjak stop ik om te eten en drinken en ook m'n kleren te wisselen, die inmiddels droog zijn.
Ik daal af en klim verder, door gehuchtjes en langs wijnboerderijen tot ik bij Radenci in het park mijn middagpauze hou. Lekker in de schaduw even helemaal bijkomen. Na m'n rustpauze kan ik bijna niet meer overeind komen.
Bij Radenci steek ik de Mura over, daarna stuur ik door het vlakke polderland langs de Oostenrijkse grens. Ik wil nog niet meteen naar Lendava maar eens lekker door deze hoek van Slovenië fietsen. Over, soms onverharde, polderwegen rijd ik door gehuchtjes. Lekker stil en rustig, een ree op 't land, ooievaars bovenin de palen.
Uiteindelijk kom ik uit in Murska Sobota , wat ik aan de noordkant weer verlaat. Ik steek door over de heuvels naar de Hongaarse grens, die ik rustig afzak richting Lendava onder toeziend oog van de vele ooievaars.
Roodverbrand kom ik aan bij Lendava, waar ik na 114 kilometer mijn tent opzet op Kamp Lipa.