donderdag 21 augustus 2014

Plitvicemeren in de mist



De nacht verloopt onstuimig. Tegen half drie beginnen regen en onweersbuien. Het bliksemt af en toe dat het lijkt dat de hemel op ons hoofd gaat vallen, bij Toutatis. Ik hoor sommige mensen, kinderen en dieren onrustig worden. Soms steekt er een harde wind op. De buien zouden tot in de avond kunnen aanhouden. Daar zou ik toch minder blij mee zijn. Zonder over het weer na te denken heb ik al mijn fietsbroeken gewassen. Ik had er minstens één droog moeten houden om vrijdag te kunnen fietsen. Laten we hopen dat de buien eerder vertrekken.


Als kind ben ik er al eens geweest en later nog eens met mijn kinderen. Van de eerste keer herinner ik me alleen de gevulde paprika's de boottocht, de vlonders en de lange autorit. Het voorlaatste bezoek was een jaar geleden.
Het is nog fris, de zon laat zich niet zien.
Het heeft de afgelopen periode veel geregend. Ideaal weer dus, grote watervallen en iets minder bezoekers (en minder wespen).
Ik begin mijn wandeltocht bij het hoogst gelegen meer, Prošćansko jezero, en daal meer voor meer af. Dit bovenste deel is prachtig. Helder water, vissen, waterplanten, riet maar vooral ongelooflijk veel watervallen. Groot, klein, op 'n rijtje naast elkaar, enz. Ik wandel en geniet.
Als ik halverwege ben zie ik al grote stromen mensen van de bootjes komen. Zelf ga ik ook met 'n bootje het grote meer, Jezero Kozak, over. Ik val bijna in slaap, als gevolg van de deining en het slaaptekort van afgelopen nacht. Ik kom bij de onderste meren, daar waar ik vorig jaar met de kinderen ook was. Mooie herinneringen!

Tegen één uur wordt het onaangenaam druk en ik houd het om twee uur voor gezien. Nu nog tot vijf uur wachten op de bus terug, ik zoek een koffiehuisje op. In de tijd dat ik zit te wachten ontdek ik dat de weersvoorspellingen erop wijzen dat zaterdag en deels zondag een natte dag zullen worden met onweersbuien. En, hoe verder naar het noorden, hoe minder regen. Ik ga dan proberen om in twee dagen bij Lendava (of Varazdin) te zijn zodat ik een deel van de weekendregen kan mislopen.

Plitvicemeren, een mooie plek om te bezoeken (maar liever buiten de vakantieperiode).