vrijdag 22 augustus 2014

Doorsteek door de drukte



Door de vochtigheid van de laaghangende mist die in de loop van de nacht opgekomen is, is de was niet helemaal droog geworden. Die gaat half nat in de tassen mee.
Ik volg de route nr.1 die van Split naar Zagreb loopt zodat ik mijn reisdoel van vandaag kan halen. Geen ommetje dus zoals eerst gepland, om de regen voor te blijven. De 1 is een mooie route alleen gruwelijk druk, zeker in de vakantietijd.
De weg ken ik al, het leukste dorpje is Slunj. Daar zou ik wel eens willen blijven en fietstochten in de omgeving maken. Een bekende route fietsen is niet zo leuk, zeker niet in deze vakantiedrukte. Toch geniet ik nog van de omgeving. Over een druk uur moet ik de drukte van Karlovac door, daar zie ik tegenop. (Volgende keer de gebaande wegen verlaten om een mooie tocht te maken in plaats van een doorrij route, maar ja, bang voor de onweersstormen hè. Misschien wel voor niks).
De stad valt mee, het doorgaande verkeer wordt eromheen geleid en ik rijd langs de rivier en door het centrum, lekker.
Na de boodschappen stap ik op, zie een leuk fietspad en bonk, bonk, ... . De bevestiging van mijn tasafhouder aan de voordrager breekt af. Ik maak een noodreparatie en eet meteen m'n boterhammen. Heerlijk brood, crni kruh, de lekkerste!

Als ik verder fiets probeer ik de bobbels in de weg te vermijden. Dat lukt 500 meter lang, bink, ratel, ratel. Ik fluister een miniem verwensinkje, mensen in de verte kijken op.
Ik zet mijn fiets bij een uitspanning en zie dat ze op de achterplaats aan 't werk zijn, allemaal klusmaterialen! Ik laat de eigenaar zien wat er gebroken is en zeg dat ik een beugel/klem nodig heb. Momentje zegt ie, voordat ik verder kan gaan en komt even later terug met precies wat ik nodig heb. Na wat gesleutel kan ik alles passend maken, Nou en of!

Ik rij verder in de richting van Zagreb. Vanuit de verte zie ik de heuvels liggen. Laat daar nou net het kampeerterrein liggen. 700 meter omhoog klimmen? In Jastrebarsko vraag ik advies aan een voetballer die op de bank zit (bij een kapelletje). Hij raad me aan om via Klinča Sela te rijden. Dat was één van de routes die ik had overwogen. Mooi, dan gaan we dat doen. Eerst kletsen we nog wat totdat z'n bus komt. Bob de Bouwer eet z'n banaan en gaat ook op pad.
Eenmaal na de afslag rijd ik over kleine landwegen. Verspreide huizen op de heuvelruggen. Zelf fiets ik over zo'n rug omhoog. Na de drukke wegen is dit een mooie afsluiting.
In Galgovo vraag ik bij de kroeg nogmaals de weg. Voor de zekerheid. Na wat discussie is één van de dorstigen stellig: bij de Y-splitsing rechts aanhouden en later bij het kerkje linksaf en dan alleen maar rechtdoor. De kaart geeft een kortere mogelijkheid aan. Als ik de weg zie die recht naar beneden loopt begrijp ik dat er een goede reden was om mij via de andere weg te sturen. Om me een flinke klim te besparen?
Maar klimmen zal ik. Eenmaal het volgende dorpje voorbij (ik vraag nogmaals de weg) klim ik 'n paar kilometer met een stijging van rond de 20%, met als toetje een 45° helling. Ik leg het allemaal fietsend af, over wegen zo breed als 'n fietspad waarmee ik de 107 kilometer van vandaag afrond.
Als ik aankom bij Etno kuća pod Okićem blijkt het de moeite waard. Ik sta op 'n bergkam, doodrustig, alleen op 'n veldje.
Marijan heeft me welkom, met 'n lekkere neut. Živjeli!
Veel, veel beter dan een drukke (doorrij) toeristencamping die ik ook had kunnen nemen.