maandag 2 mei 2016

Westerschelde en de Zak



De ochtend begint met mooi weer. Het zonnetje komt er vroeg door. In de ochtendkoelte fiets ik weg uit Rilland, onderlangs de zeedijk naar Kruiningen.
Schapen op de dijken links, boomgaarden en akkers rechts. De wind blaast voorzichtig in m'n rug, het fietsen is genieten.
Buitendijks vanaf Hansweert, met uitzicht over de Westerschelde. De wind draait en komt nu schuin van voren. Het wordt bewolkter, het voelt frisser. Ik blijk te rijden op de Jo de Roo fietsroute.
Bij 's-Gravenpolder laat ik de zeedijken achter me en snijd dwars door de Zak. De Zwaakse Weel, het mooie Nisse, de schaapskooi verschijnen op de route.
Na het Nieuwe dorp volgt de oversteek over het Sloe waardoor ik Zuid-Beveland verlaat en Walcheren op fiets.
Na het Sloe en de boomgaarden zet ik koers richting fort Rammekens om opnieuw buitendijks langs de Schelde te rijden. Deze keer loopt hier de Jan Raas fietsroute en de Zeeuwse Wind fietsroute.
De weersgoden lijken te gehoorzamen, de westenwind trekt verder aan, m'n pet waait af en toe van m'n hoofd (gelukkig had ik daar een koordje aan gemaakt, zodat ie achter m'n nek blijft hangen).
De veerboot wacht op me, ik fiets meteen aan boord, varen maar. Naar mijn geboortestreek, Zeeuws-Vlaanderen. Zou ze me nog kennen? Zou ik het nog herkennen?
Vanaf Breskens vermijd ik de drukke weg over Boerenhol. Binnendoor naar Groede via de polders. Binnendoor? De polderweg wordt druk bereden en wordt geflankeerd door een fietspad met links en rechts uitzicht over de Waterdunen in aanleg, een nieuw te ontwikkelen natuurgebied.
Vanaf de Groe loopt mijn route over de polderweg via Scherpbier. 32 jaar geleden was dit een rustige weg om binnendoor naar het strand te fietsen. Een stille polderweg in mijn herinnering. Nu rijd ik over een fietspad.
De markante watertoren van Oostburg komt dichterbij. In het dorp fiets ik eerst een rondje. Mijn oude kleuterschool is er niet meer, het huis waar ik als dreumes woonde blijkt afgebroken.
Na 76 kilometers beëindig ik mijn tocht bij Huize Ineke, waar ik mijn bivak voor de nacht vind.