maandag 27 maart 2017

Land van Altena



De ochtendkou zorgt voor een witte deken over het land terwijl de zon vanachter de horizon omhoog klimt.
De Donkse Laagten bleek een fijne bivakplek. Naast een beschermd (vogel)natuurgebied en midden in 'n stiltegebied waar alleen het gemaal 's nachts boven de 40dB uitkomt. Langzaam neem ik afscheid.
Zodra de zon de witte deken laat smelten ga ik op pad.
Rivier en weilanden wisselen elkaar af. Twee boeren maken een praatje vanaf de trekker, gewoon midden op de weg, het enige andere verkeer bestaat uit een fietser met bepakking. Smalle fietspaden langs de riviertjes die deze waard doorkruisen brengen met naar Giessenburg waarna ik de Alblasserwaard verlaat. Met de oversteek van de Merwede fiets ik het land van Altena binnen.
Na m'n rustpauze, waarbij ik de tent laat drogen, volg ik de rivierdijk. Woeste natuur met wilde paarden en koeien is te zien vanaf de uitkijktoren in de uiterwaarden. Slingerend langs de Boven-Merwede nader ik Woudrichem. Eens onderdeel van de Hollandse Waterlinie, nu een mooi dorpje binnen de wallen waar oude gebouwen nog herinneren aan het verleden. Ik zoek m'n weg door de oude straten waar dokter Tinus zich vandaag niet laat zien.
Na de Boven-Merwede volgt de Afgedamde Maas. Door kleine dorpjes volg ik de meanders van de rivier tot ik na Wijk en Aalburg de Bergse Maas ontmoet.

De temperatuur loopt inmiddels op tot zomerse waarden. Heerlijk weer voor de ooievaar om haar nest in orde te maken. Met de wind in de rug en de zon op m'n gezicht geniet ik van deze rit. Eenmaal in Hank moet er het ervan komen, de eerste ijsco van het jaar.
Bij het verlaten van Hank zet ik koers richting de Biesbosch. Ik zwerf wat rond met de fiets totdat 'n mooi gelegen fietspad mij langs kreken, de Bakkerskil en het Steurgat, laat genieten van prachtige uitzichten.
Uiteindelijk leidt de Bakkerskil me tot het bospad naar m'n eindbestemming, de Griendwerkershut.
De Griendwerkershut lijkt een grote houten tent. Een paalkampeerplek met buiten de paal en binnen houten tafels, stoelen en ledikanten, verscholen tussen de bomen.