zondag 26 maart 2017

Langs de Molens



Aan het begin van de middag is de fiets beladen en vertrek ik onder een blauwe lucht en tegen een straffe noordooster. Over de polderdijken slinger ik door het Hoekse Waardse landschap naar Oud-Beijerland waar ik bij de haven even van het uitzicht geniet. Onderweg barst even later de lente los, onder een stralende zon fiets ik even later langs de Oud Maas.
De heerlijke temperatuur voor de tijd van het jaar heeft niet alleen mij naar buiten gelokt. Op de dijken, langs het water en op fietspaden wordt volop genoten van de zon.
Eenmaal bij de Oude maas neem ik even tijd om te genieten van van de rust die de rivier uitstraalt. De stralende pijn rond m'n knieën en de tot flauwvallen benauwende pijn in m'n hartstreek lijken even vergeten.
Mijn tocht gaat verder, vanaf Heerjansdam langs 't Waaltje en na Rijsoord over de Pruimendijk.
Over de Noord en voorbij Alblasserdam is het tijd voor de molens en de rivieren. Langs wuivende rietkragen, met molens op de achtergrond, slinger ik door de waard. Aan de ene kant water en aan de andere kant weilanden.
Knotwilgen en eendenkooien langs mijn pad, zeurende pijn in mijn borst.
Tegen het eind van de dag bereik ik mijn overnachtingsplek de "Donkse Laagten".
Omgeven door rust, met niets dan het geluid van vogels, richt ik mijn bivak in. In de verte luidt de kerkklok en roept op tot het avondgebed, een verleiding ik met gemak weersta.

De zon zakt langzaam onder. Vanuit mijn tent zie ik kuddes vogels voorbij trekken. Even later zoek ik onder een heldere sterrennacht mijn slaapzak op.