woensdag 26 april 2017

Rond de baai van Famagusta



In de ochtendwarmte fiets ik weg uit deze mooie omgeving, die maar al te vlug overgaat in vakantiebebouwing. Bij de eerste gelegenheid stuur ik weg van de kust. Daardoor krijg ik wel meteen een helling van meer dan 10% voor de wielen geschoven maar de omgeving is de moeite waard. Kilometers lang glijdt het (agrarisch) landschap langs me naar achter.
Eenmaal bij Paralimni wordt ik getrakteerd op lange koopboulevards met bijbehorend autoverkeer. Fietsen op z'n vervelends.
Op goed geluk en uit nieuwsgierigheid fiets ik bij Deryneia richting de grens om te zien of ik er over kan. Helaas zit de doorgang nog potdicht. De werkzaamheden aan een nieuwe grenspost zullen nog een paar maanden nodig hebben.
Door polderland fiets ik naar de grenspost verderop. 't Is maar zo'n 15 kilometer om. Dwars door een militaire basis en dan rechtdoor naar Famagusta. M'n Cypriotische pita eet ik daar bij de fontein.
Salamis, even ten noorden van Famagusta, is een opgegraven Romeinse stad.
Tijd voor een korte onderbreking.
Ik wandel over een oude Romeinse weg en onderdoor de bogen naar de restanten van deze oude stad. Ik bezoek het badhuis, zie de restanten van het warmwaterbad met de stookruimte onder de vloer.
Na de badhuizen slenter ik rond het plein met Griekse zuilen en over de mozaïeken vloer. Even later sta ik in het gerestaureerde amfitheater.
Ik wandel nog wat door en langs de ruïnes van de vervallen stad totdat ik het tijd vind om verder te fietsen.
Na de toeristische kustvlakte kom ik na Bogaz weer in een mooie groene glooiende omgeving. Velden waar graan geoogst wordt, afgewisseld met rotsachtige heuvels. Het doet me denken aan de velden met koppies van de Vrystaat.
Ik ben begonnen aan de befietsing van het schiereiland Karpaz.
Wanneer ik weer uitzicht krijg op zee pedaleer ik op 't gemak naar Kumyali. Ik zie het haventje al waar ik mijn tent wil op zetten. Als ik op m'n digitale kaart het weggetje naar de haven zoek zie ik dat er in dorpje een Garden hotel is. Even kijken maar, 't is al laat. Ik laat me overhalen om te blijven, 'n luie avond op 'n mooie plek.
Vanavond slaap ik weer eens in een bed in een authentiek ingerichte kamer met uitzicht op zee en op de bio-organische tuin. Ik eet in een oosters ingerichte serre waar de zwaluwen kwetteren en rondvliegen (en soms de honden ook).