maandag 24 april 2017

Rondje Cyprus



Cyprus, een zonnig eiland in het oostelijk deel van de Middellandse zee, vruchtbaar gemaakt door Aphrodite. Eiland van Halloumi grillkaas, Griekse en Romeinse historie, broedplaats van schilpadden en ezels.
Eind april, als de natuur hier op haar mooist is begin ik aan m'n fietstocht het eiland rond.
Een nieuwe Cypriotische luchtvaartonderneming brengt me van Zaventem naar Larnaka. Vanuit het vliegtuig krijg ik alvast een voorproefje. Grillige kusten, volle stuwmeren, hoge bergen. Wat steekt die Olympos er hoog boven uit. Bijna 2000 meter. Wil ik daarnaartoe omhoog fietsen? Onder me passeren de onverharde wegen van Akamas, waar ik overheen wil fietsen.
Als ik even later het zoutmeer van Larnaka zie, weet ik dat ik er bijna ben.
In hotel San Remo wordt ik verwacht. Natuurlijk weet iedereen al van mijn voorgenomen fietstocht.
(Een ingekorte versie van dit reisverslag is te lezen in het oktober nummer (nr 5/2017) van het blad Op Weg, een magazine voor wandelaars en fietsers van de organisatie Grote Routepaden).