woensdag 3 mei 2017

Langs Aphrodite's rots



De ochtendetappe van vandaag bestaat uit een bezoekje aan het archeologisch park bij Paphos. De hoofdweg met daarlangs hamburger en grillhuizen die lijken te schreeuwen om binnen te komen, probeer ik vlug achter me te laten. Ik zoek naar het pad langs de kust dat mijn hotelbeheerdster me aanraadde. Helaas kom ik er niet op en vervolg mijn weg langs de drukke hoofdweg.
Precies tegen openingstijd kom ik aan bij het archeologisch park. M'n fiets mag ik binnen de poort zetten, dat voelt 'n stuk geruster dan bij de bushaltes. Als eerste bezoeker loop ik naar binnen.
Het park bestaat uit opgravingen van Romeinse gebouwen. Tijdens een wandeling van anderhalf uur kom ik langs de restanten van verschillende huizen, sommige met mozaïekvloeren. Ook een gerestaureerd amfitheater ontbreekt niet, net als een basiliek. Opvallend is dat de Romeinen hier het Griekse schrift gebruikt hebben.
's Middags vervolg ik mijn route langs archeologische vindplaatsen en andere bezienswaardigheden aan de zuidkust. Langs de zuidkust loopt er een snelweg van west naar oost (of omgekeerd). Hierdoor is er op de oude weg, de B6, lekker weinig verkeer. Ik fiets heerlijk op en af, draai naar links, draai naar rechts. De uitzichten komen vanzelf.
Het eerste en bekendste is Aphrodite's rots, Petra tou Romiou. Vanaf verre is de mooie kustlijn al te zien, wilde rotsformaties, vele baaitjes en hoge kliffen.
Bij Aphrodite's rots wordt gezond en gebadderd, er zijn douches en een winkel met restaurantje en informatiepunt.
Ik wandel wat over het kiezelstrand en hou een korte rustpauze. Een geschikt plekje om de tent op te zetten zie ik hier niet.
De kustweg rolt lekker op en neer, flinke klimmen en snelle afdalingen. De benen willen wel, ik fiets lekker door. Ik geniet van het fietsen en het mooie weer. Met de wind in de rug schiet 't lekker op. Af en toe neem ik een zijweg naar het strand of naar een klooster.
Nadat ik stadion van Kourion heb bezocht besluit ik om in Episkopi een overnachtingsplek te zoeken. Er blijken er wel drie te zijn
Bij de eerste staat de deur naar de binnenplaats open. Om de binnenplaats heen liggen de kamers. De sleutels zitten in het slot, de kamers zijn ingericht. Een beheerder is niet te vinden. Ik besluit mijn intrek te nemen en morgen maar verder te zien.