zaterdag 22 juli 2017

De Kadinjača-pas over



Vandaag fiets ik de berg over. De bergen in West-Servië zouden de mooiste van het land zijn. Vooral die rond Zlatibor, wat een stuk zuidelijker ligt. Hier vlakbij is het Tara gebergte met het Zaovine meer. Daar kom ik helaas niet door. Ik neem de pas tussen Užice en Bajina Bašta, langs het monument van Kadinjača.
De klim is 'n mooie. Een lekker onregelmatige klim, waarvan de weg soms zo smal is dat de vrachtwagens in de bochten moeten stoppen tot alle tegenliggers voorbij zijn. Er past maar één wagen tegelijk in de bocht.
Bovenop heb ik uitzicht over alle bergen in de omgeving.
Beboste hellingen stralen groen onder de zon. Als ik omkijk zie ik de bergen van Servië. Vooruit, in de verte zie ik de bergen van Bosnië (inderdaad van de gemeente Srebrenica, bekend van de Hollandse VOC mentaliteit)

Na de klim mag ik langs beboste hellingen naar beneden suizen, bobbels, kuilen en auto's ontwijkend. Als 'n Hendrik Haverkamp vlieg ik over het asfalt.
Een tweede steile klim is zo gedaan, waarna ik Oerend Hard naar Bajina Bašta fiets.
Ook dit dorp heeft weer een sfeervol pleintje. Het dorp, de hele omgeving trouwens, is in de ban van de Drinska Regata. Een jaarlijks evenement waarbij mensen met soms eigen bouwsels de rivier af drijven. Boten met muziek, waterspuit, partytent enz. De sfeer is luid en jolig. Toeschouwers langs de oevers maken foto's, grenspolitie houdt in de gaten of niemand de grensrivier met Bosnië oversteekt.
Eenmaal in Perućac zie ik waar ik al voor vreesde. Tenten op elk stukje vrij gras. Het stuwmeer waar ik graag naartoe wil, laat ik voor wat het is. Auto's staan kilometers ervoor geparkeerd of in de file.
Snel fiets ik terug naar Bajina Bašta. Eerst nog wat inkopen en dan hup naar m'n eindbestemming van vandaag. Het kampeerterrein in de tuin van Anđa Jovanović in Gornja Crvica. Het kan me wel bekoren.

M'n tent past mooi voor het kippenhok. In de houten schuur kan ik wat spullen kwijt. Samen met m'n fiets kan ik op het bankje onder de boom in de schaduw zitten. Natuurlijk is er een keuken waarin het bier al koud staat.