zaterdag 18 mei 2024

Door de wijnlanden



De eerste dag van deze omzwervingen door de Westkaap provincie begint met een bezoek aan Stellenbosch. Door de dorpsstraat, een laan met de Kaaps Hollandse huizen en eikenbomen, fiets ik naar het centrum van het dorp waar ik als eerste een fietstour maak langs verschillende monumentale gebouwen. Zo kom ik eerst langs het Speelgoedmuseum, het Burgerhuis en even later langs de Moederkerk en vlak daarbij de Theologie Fakulteit.
Uiteindelijk eindig ik in het dorpsmuseum dat ook weer bestaat uit verschillende historische huizen, ingericht in de stijl van die tijd. De oudste ervan, het Schreuderhuis,is tevens het oudste nog bestaande gebouw van Stellenbosch. Het is het enige huis dat alle branden die er in de loop van de geschiedenis geweest zijn, overleefd heeft.
Tegen het einde van de ochtend is het tijd om naar Die Pêrel (Paarl) op pad te gaan. Heuvel op, heuvel af fiets ik tussen de wijngaarden, waar de wijnranken inmiddels kaal en verdord zijn op het einde van de herfst. Elke wijnboerderij heeft hier z’n arbeidershuisjes.
Na de laatste afdraand volgt het laatste rukkie naar die Paarl. Hier bevindt zich, bovenop een heuvel, het Afrikaanse Taalmonument. Op het kleinste verzet klauter ik langs de berg omhoog.
Boven hoor ik dat het vandaag monumentendag is. De toegang is gratis. De grasvelden rondom het taalmonument zijn dan ook druk bevolkt met piekniekers. Het uitzicht hierboven is magnifiek. De Hottentots en Franschhoek bergen lijken op een steenworp afstand terwijl in de verte de Tafelberg te herkennen is.
Aan de route naar Franschhoek ligt net buiten die Paarl, het Bergrivier resort. Daar vind ik een mooi plekje voor de tent aan de Bergrivier en met uitzicht op alweer de Hottentots en Franschhoek bergen.
Vlakbij me staan Ashley en Annie, met wie ik lekker klets en meteen onderworpen wordt aan de Zuid-Afrikaanse gastvrijheid.
Als om 6 uur de nacht valt lijken de watervogels in hun sas. Een gekwetter van jewelste. Onder een heldere sterrenhemel en omringd door de koude lucht die de bergrivier aanvoert, kruip ik even later de tent in.