vrijdag 6 januari 2012

Afscheid van Zuid-Afrika



Vandaag neem ik afscheid van Zuid-Afrika. Niet omdat ik hier graag weg wil, wel omdat mijn terugvlucht en mijn werk zo gepland zijn en mijn gezin op mij wacht.
Nog één keer wandel ik langs de kust. In dit gedeelte van Kaapstad, de westelijke buitenwijken, leeft elke voorbije periode van de Westerse cultuur nog een beetje voort. Hippies, surfers en alles wat er nog meer geweest is. Lekker om deze atmosfeer weer even te proeven. Het voelt goed om hier weer eens te zijn, toch is drie dagen Kaapstad wat te lang aan het eind van een fietstocht. Het verblijf is zelfs duurder dan de afgelopen drie weken bij elkaar, maar ik blijf hier dan ook op de mooiste plek die ik in de stad tegenkwam. Aan de boulevard van Mouillepunt, in het enige niet-hoogbouw guesthouse.
Niet alleen is het vandaag een dag van afscheid, van Zuid-Afrika, van Kaapstad, van de Swarts - die mij helpen met de terugvlucht. Ook is het een dag van vooruitzicht naar het weerzien met mijn kinderen die mij drie en halve week hebben moeten missen omdat hun pappa een stukje ging fietsen.

Even na vieren is Graham er. We rijden naar zijn huis waar de rest van het gezin erbij komt om mij weg te brengen en uit te zwaaien. Op naar huis.