zondag 1 januari 2012

Noordhoek



Chapmans Peak kampeerterrein is er een zoals geen ander. Allerlei boerderijdieren lopen er vrij rond, eenden, kippen, ganzen, noem maar op. Verder zijn er ook nog paarden, duiven en een schildpad. Vanochtend scharrelden er gewoon een stel varkens rond m'n tent.
Verderop staan er zelfgemaakte speeltoestellen, gemaakt van oude materialen, waar de kinderen een aantal jaren geleden toen we hier waren, mee hebben gespeeld. Afgezien van de struisvogels die verdwenen zijn, lijkt alles nog als de vorige keer.
Door de vakantietijd zijn er meer bezoekers. Voor mij is gisteren een plekje vrijgehouden. De eigenaar wist al dat ik kwam en had me zelfs onderweg gezien.

Met al die medekampeerders leer ik over potjiekos maar ook over de zorgen van een medekampeerder, een Transvaler. Hij vraagt me of ik wel eens in het oosten ben geweest. Als ik vertel dat ik daar inderdaad een geweest, vertelt hij me dat het niet meer is zoals vroeger. Alle bezienswaardigheden zijn verwaarloosd.
Gisteren was het oudjaar, de jaarwisseling is haast ongemerkt voorbijgegaan. Deze nieuwjaarsdag gebruik ik om te luieren, te wandelen en kletsten.
Zo bezoek ik de beheerdster waarmee ik terugblik op vroeger, toen ik op mijn fietstochten vanuit Kaapstad na Suikerbossie al in de Kaapse natuur fietste. Tegenwoordig is vrijwel het hele Kaapse schiereiland bewoont. Zelf vertelt ze me hoe de stad is opgerukt en hoe ze, als ze van de stad kwam, na de Ou Kaapse weg helemaal buiten was. Hoe ze nu naar vakantie verlangt, maar ja de dieren hè.