zaterdag 25 mei 2024

Route 62 door de Kleine Karoo



Al na een tiental minuten wordt ik omringd door adembenemend berglandschap. De stramme benen die zich lieten voelen bij het verlaten van Le Roux en Ladismith zijn al vergeten.
Alle grillen van de natuur verzamelen zich om me heen. Rode rotsblok formaties en gekantelde aardlagen. Vetplanten, kaktussen en fynbos spruiten op elk stukje tussen de rotsblokken omhoog.
In de vallei links van me, zijn de weilanden groen evenals de hoge loofbomen die verspreid groeien.
Een idilisch plaatje in deze droge halfwoestijn.
Net als elke dag groet iedereen die mij tegenkomt of langs ziet fietsen, 'Goeiemôre meneer'. Regelmatig wordt ik aangemoedigd 'lekke ry meneer' of toegeroepen, 'Hoe ver ry jy nou?', '100 na Oudtshoorn', 'Jesis'.

Even later mag ik de huisrivierpas beklimmen - en mooier nog - afdalen. En dat zelfs twee keer omdat langs de nauwe kloof geen weg te maken is.
Tussen de rotswanden slingert de weg zich naar beneden. Net als ik die de fiets laat gaan. Links en dan weer rechts van de weg. Met de fiets plat in de bochten.
Na de laatste afdaling kom ik in de vallei die uitstrek vanaf Calitzdorp tot Oudtshoorn. Oftewel van het centrum van de portwijn naar het centrum van de struisvogels.
In Calitzdorp is het een gezellige drukte van jewelste. Het is zaterdagmiddag en iedereen is op straat. Voor mij is het tijd voor een middagpauze. Met cappuccino en croissants. (De fiets mag gewoon mee naar binnen).
Na m'n middagpauze vervolg ik Route 62 door de Kleine Karoo. Had ik gister nog een gure tegenwind, vandaag heb ik de wind in de rug en brandt de zon op m'n vel.
Heerlijk geniet ik van het fietsen, deze rit.
Bij Oudtshoorn zie ik m'n eerste struisvogels. Als ik stop bij de weide komen ze naar me toe gelopen. Helaas, iets lekkers heb ik niet voor ze.
In Oudtshoorn blijkt een mountainbike challenge te zijn, The 36one mounteinbike challenge, 361 kilometer mountainbiken met aankomst (en overnachting) op het kampeerterrein van Kleinplaas Resort.
Een reusachtige tent staat opgesteld met muziek, Kraampjes met eten en drinken en een podium voor de fietsers. Deze druppelen één voor één binnen tot laat in de avond.