vrijdag 24 mei 2024

Door de Tradouwpas naar Route 62



Uitegerust en wel begin ik aan mijn lus door de Kleine Karoo die mij via de kust weer terug moet brengen in Swellendam.
Op de vroege ochtend fiets ik langs het golvende weidelandschap en verder langs de rivier naar Suurbraak.
Tussen de bomen en groene weilanden kom ik mijn eerste troep 'bobbejanen' tegen van deze fietstocht. Moeders met kleintjes, maar ook 'n paar grote blaffers, stuiven alle kanten op om 'n veilig heenkomen te vinden.
Vanaf Suurbraak stuur ik de weg naar de Tradouwpas op. Eén van de bekende bergpassen van deze omgeving.
Langs de berg slinger ik omhoog waarbij de rivier onder mij steeds dieper weg lijkt. Het diep uitgesleten dal zorgt voor mooie plaatjes.
Uiteindelijk brengt de pas me bij Barrydale. Na de middagpauze in dit dorpje begint mijn rit over Route 62 door de Kleine Karoo.
Als eerste mag ik naar nog grotere hoogte klimmen voordat de weg mij tussendoor de glooiende kale bergen leidt.
Ter hoogte van Warmwaterberg, sla ik in eerste instantie de weg in naar het gelijknamige spa resort.
Omdat de onverharde weg niet bevalt en benen schreeuwen om een uitdaging, besluit ik helemaal naar Ladismith door te rijden.
Langs schoolkinderen die me aanmoedigen vervolg ik Route 62. Langs private wildparken, over bijna drooggevallen rivieren - net in de Touwsrivier staat wat water - trap ik door.
Urenlang mag ik flink klimmen en dan weer afdalen naar een droge rivierbedding

Helaas blijft de gure wind straf tegen te blazen waardoor ik pas om zes uur 's avonds, op slag van donker aankom in Ladismith.
Bij Le Roux B&B vind ik - doodvermoeid - een bed voor de nacht.