donderdag 14 augustus 2014

Rustdag in Kopačevo



Vandaag is een dag om de wond op m'n zitvlak wat te laten genezen. Hopelijk kan ik zonder al te veel pijn verder rijden, de blaren zijn minder erg dan in Zuid-Afrika. Omdat ik uit voorzorg al sudocrème bij me heb, heb ik goede hoop.
's-Ochtends herbekijk ik mijn geplande route. Er zit een stuk tussen dat te lang is voor een dagtocht, vanaf Buško Jezero naar het Una Park. Met een keer extra wild kamperen kan ik dit oplossen. Ik studeer op een andere route vanaf Jajce, Buško Jezero kan ik dan op 'n volgende tocht doen.

De rest van de ochtend blijf ik uit de zon, kijk wat TV (ja zelfs die is er!) en leer wat Kroatisch/Bosnisch/Servisch. Mijn migraine-achtige hoofdpijn is eindelijk weg (nog maar drie naproxen over). Hopelijk komt die niet meer terug. Meestal komt die na een lange autorit, te weinig slaap en te weinig drinken. Toch was het een goede keuze om zonder rustdag uit Lendava te vertekken. Het komt precies uit met het weer. De wind is gedraaid en stevig geworden (en zou tegen hebben gestaan). Vanmiddag zou het gaan regenen, stormen en onweren maar ik zit droog en m'n tent is waterdicht.

Met de lunch mag ik mee eten van de groente en fruit uit eigen tuin met de beheerders. Even later op de computer kijken voor een route door Osijek langs de Spar (waar ze vegetarische producten verkopen). Ik leer meteen dat ik hier in een Hongaars sprekend deel van 't land ben (een taal die ik net nog niet aan 't leren ben) en ook dat het morgen een nationale feestdag is.
In de loop van de middag betrekt de lucht. Wolken worden donkerder, de temperatuur daalt naar 20°C. Kikkers springen over het kampeerterrein. Tegen vieren begint de miezer. Ik zet m'n tent onder een grote tent met plankenvloer. Er is verder toch niemand hier behalve een klusman die me helpt schroeven in de planken te draaien waar ik mijn tentlussen rond kan haken. Blijft ie lekker droog vannacht. Ondertussen stortregent het nu en is de temperatuur weer verder gezakt, 20 graden koeler (!) dan gisteren.
Een Nederlands stel komt aangereden. Ze zijn door Kroatië, Bosnië en Servië getrokken en gaan verder naar Hongarije. Even kletsen.