donderdag 5 mei 2016

Petanque



De natte tent gaat de fietstas in. Misschien droog ik die later onderweg nog.
Tot waar ik vandaag ga fietsen weet ik nog niet. Ik zoek een mooie route richting de Ardennen. En dat lukt. Op en neer door de wouden, een fietspad over een oud spoortraject, beek en bossen, koffie in Matange en dan de grens over door de Franse Ardennen. Oef wat rijden de wegen hier lekker.
Ik pedaleer langs de Maas, kruis de rivier over een ijzeren boogbrug en mooi asfalt leidt mij het dal uit, de heuvel over. Bossen aan beide zijden, de zon boven me, mijn armen en benen rood verbrand, (ik draag m'n thermovest, tegen de zon, met de rits open).

Ik geniet zo van de omgeving dat ik vergeet om foto's te nemen. In Hagnies petanque op 't plein, baguette in papier in Vireux. Overal wachten de auto's voor me als ik m'n hand uit steek, of ik nou voorrang heb of niet. Frankrijk!
De route gaat verder richting Gedinne. Een bord langs de weg laat me weten dat ik weer in België ben. Het wegdek had me dat al verraden.
In Gedinne stop ik voor de dag, al na 70 kilometers maak ik er een eind aan. Voor het eerst op deze fietstocht bezoek ik 'n betaald kampeerterrein met voorzieningen. Douchen, kleding wassen, fiets nakijken en verder genieten van de avond.
Ik ontmoet een Nederlandse wandelaar. Hij blijkt op weg naar Rome, hoed af. We wisselen ervaringen uit en genieten verder.

Net na twaalven wordt ik uit m'n slaap gewekt door luide muziek. Na zo'n 20 minuten was ik niet meer geamuseerd en ben dat toch maar even duidelijk gaan maken. De rust keert weer en de slaap ook.